Průmyslová zóna – překročení Rubikonu

Chrudimská průmyslová zóna, o jejíž vybudování se Město Chrudim již dlouho neúspěšně pokoušelo, pozvolna nabývá konkrétních obrysů. Iniciativou členů Okresní hospodářské komory v Chrudimi a diplomatickým jednáním starosty města byly vyřešeny majetkové vztahy k pozemkům, připojení na inženýrské sítě a v neposlední řadě předběžný souhlas a kladné vyjádření Czech Investu, vládní agentury na podporu přílivu zahraničních investic do ČR, že obsazení chrudimské zóny investory nebude obtížné.

Czech Invest registruje nabídky zahraničních investorů na umístění investic v ČR v celkové výši několika miliard dolarů. Je paradoxní, že města a obce, tedy ti, kteří by měli mít hlavní zájem na tom, aby jejich občané našli solidní zaměstnání a aby byl posílen rozpočet obcí z daní firem a odvodů zaměstnanců, nejsou ve většině případů schopni těmto nabídkám vyjít vstříc. V případě Chrudimi byl učiněn obrovský krok vpřed, když zastupitelé města téměř jednohlasně schválili výkup pozemků sjednocených do průmyslově využitelného celku. Přestože tím odsunuli populistickou otázku zastřešení zimního stadionu. Přestože dotažení projektu průmyslové zóny bude vyžadovat ještě mnoho úsilí, vyjednávání a možná i peněz. Hlasovali tak, jak se to snaží vyjádřit materiály o budoucím rozvoji města, tj. koncepčně a s perspektivou delší než jedno volební období.

Podle statistik Czech Investu (a není důvod jim nedůvěřovat) se průměrně vytváří na 1 hektar průmyslové zóny 50 nových pracovních míst a 75 pracovních míst nepřímých, tedy míst ve firmách, které s investory v průmyslové zóně spolupracují v blízkém okolí. V případě Chrudimi to znamená zhruba 1.500 nových přímých míst a 2.250 míst nepřímých. Velcí investoři platí zaměstnancům za dobrou práci dobré mzdy. Zaměstnanci s dobrými výdělky dávají vydělat místním obchodníkům, drobným výrobcům a poskytovatelům služeb či investují do trvalých hodnot, například bydlení. Téměř 4.000 pracovních míst ekonomicky oživí široké okolí a ve spojení s areálem bývalé Transporty a pardubickou průmyslovou oblastí, případně i hradeckou, vytváří mohutný ekonomický potenciál, který může dát zapomenout na krachy bývalých socialistických kolosů a stát se tím, čím je pro široké okolí Mladé Boleslavi Škodovka – motorem regionální ekonomiky.

To je také cílem Okresní hospodářské komory v Chrudimi.


Dne 26. října 2000 se uskutečnila v Pardubicích valná hromada Krajské hospodářské komory Pardubického kraje. Jejím výsledkem je ustanovení plnohodnotné krajské hospodářské komory, která bude partnerem krajským orgánům státní správy. Úplný výčet činnosti KHK uvádíme v plném znění.

Předmět činnosti KHK PK

Předmětem činnosti sdružení je :

  1. zastupovat, koordinovat, prosazovat a hájit zájmy členských OHK;
  2. spoluutvářet podnikatelské klima Pardubického kraje, podporovat podnikatelské aktivity, prosazovat, ochraňovat a hájit potřeby podnikatelských subjektů – členů OHK se sídlem v regionu;
  3. poskytovat členským OHK i široké podnikatelské veřejnosti úplný podnikatelský servis v oblasti celně – certifikační, informatiky, publicity, odborného vzdělávání, právního, ekonomického a celního poradenství;
  4. podílet se na rozvoji podmínek pro podnikání regionálních podnikatelských subjektů v Pardubickém kraji, v České republice a v zahraničí, zejména v EU, prostřednictvím státních programů podpory pro malé a střední podnikatele, exportu, účastí na mezinárodních akcích, spoluprací s českými zastupitelskými úřady v zahraničí, zastupitelskými úřady cizích zemí v České republice a se zahraničními hospodářskými komorami, organizováním obchodních misí regionálních podnikatelů v regionu, do zahraničí a kontaktních setkání českých a zahraničních podnikatelů v regionu;
  5. úzce spolupracovat s Hospodářskou komorou České republiky v oblasti legislativy a prosazování zájmů členských hospodářských komor v souladu se zákonem č. 301/1992 Sb. ve znění zákona č.259/1996 Sb. v platném znění;
  6. úzce spolupracovat s orgány státní správy, se státními, regionálními a podnikatelskými subjekty a Univerzitou Pardubice - Fakultou ekonomicko správní na rozvoji regionu
  7. podílet se na řešení vybraných regionálních projektů a programů rozvoje Pardubického kraje;
  8. podporovat rozvoj učňovského a odborného školství v regionu ve spolupráci se školskými úřady, úřady práce a vzdělávacími institucemi;
  9. spolupracovat s podnikatelskými svazy a sdruženími na základě dohod uzavřených v souladu se statutem sdružení;
  10. podílet se na rozvoji dopravní politiky a dopravních sítí Pardubického kraje úzkou spoluprací se státními, regionálními a podnikatelskými subjekty, Univerzitou Pardubice - Dopravní fakultou Jana Pernera, Institutem Jana Pernera a podporou vzniku mezinárodního Dopravně logistického centra v Pardubicích;
  11. vykonávat vlastní hospodářskou činnost na podporu řádného plnění svých úkolů a v souladu se svým posláním.